Ośrodek Rehabilitacji Zwierząt Chronionych

Media - Węgry

WĘGIERSKIE MEDIA

 

  1. Prasa
  2. Telewizja
  3. Radio

 

Prasa

Najbardziej poczytne i najważniejsze obecnie węgierskie dzienniki to „Magyar Nemzet” („Naród węgierski”) i „Magyar Hirlap” („Dziennik węgierski’) oraz „Népszabadszág” („Wolność ludu”), a także „Blikk”. Założony w 1937 roku „Magyar Nemzet”, współpracujący z informacyjnym kanałem telewizyjnym HirTV, prezentuje poglądy konserwatywne, zbliżone to poglądów rządzącej obecnie na Węgrzech partii - Fidesz. To trzeci najbardziej poczytny węgierski dziennik poza „Nepszabadszag” i „Blikkiem” (ma nakład około 95 000 egzemplarzy). Wychodzący od 1968, pierwotnie jako dziennik rządowy, „Magyar Hirlap” został sprywatyzowany w 1990. W początkach swej działalności po zmianach ustrojowych prezentował poglądy liberalne, obecnie wykazuje tendencje konserwatywne, zbliżając się do partii Fidesz. Drukowany jest w około 35 000 egzemplarzy. „Népszabadszág” powstał w 1956 jako oficjalny organ Węgierskiej Socjalistycznej Partii Pracujących (od 1945 do 1956 Węgierska Partia Komunistyczna wydawała dziennik „A Szabadszag”, pl.„Wolność”). Obecnie jest to dziennik środowisk socjaldemokratycznych.  Dziennik ten cieszy się największą liczbą czytelników w całym kraju. „Blikk” natomiast to typowy brukowiec. Jego nakład zbliżony jest do nakładu „Nepszabadszag” (ok. 200 000). Wychodzący od 1877 roku „Népszava” („Głos ludu”) to dziennik socjalistyczny. Za czasów komunizmu był oficjalnym organem związków zawodowych, zaś przed przejęciem władzy przez komunistów pełnił rolę organu prasowego Węgierskiej Partii Socjaldemokratycznej. Wydawany jest w nakładzie około 20 000 egzemplarzy. Dużą popularnością cieszy się założony w 1998 darmowy „Metropol”. Mówiąc o dziennikach warto wspomnieć także o niemieckojęzycznym, wydawanym w Internecie, dzienniku „Pester Lloyd”, którego pierwszy numer wyszedł już w 1854 roku. Dziennik zaprzestał wydawania wersji papierowej w 2009 roku z powodu trudności finansowych. Wciąż jest jednak dostępny w Internecie. W nakładzie około 90 000 ukazuje się największy węgierski dziennik sportowym, „Nemzeti Sport”.

Wśród tygodników należy wymienić kilka ważnych tytułów. „Heti Válasz” („Odpowiedź tygodnia”) to periodyk o charakterze umiarkowanie konserwatywnym, publikujący artykuły na tematy polityczne, kulturalne i ekonomiczne.  Podobny profil ma współpracujący z renomowanym amerykańskim tygodnikiem „BusinessWeek” „Figyelő” („Obserwator’), ale prezentuje on poglądy liberalne. Cieszy się on opinią jednego z najbardziej rzetelnych węgierskich mediów. Inny liberalny tygodnik to „Magyar Narancs” („Węgierska pomarańcza”), w początkach swego istnienia, na początku lat 90., silnie związany z partią Fidesz. Po przejściu formacji Viktora Orbana na pozycje postrzegane jako konserwatywne, tygodnik stał się lewicowo-liberalny. Jest jednym z ulubionych periodyków lewicujących intelektualistów. „Heti Világgazdaság” to periodyk skupiający się na kwestiach ekonomicznych i politycznych, obok Figyelő” uważany za jeden z najbardziej rzetelnych węgierskich tygodników. Wspomnieć można jeszcze o tygodniku Węgierskiej Partii Komunistycznej „A Szábadszág” („Wolność”).

 

Telewizja

Pierwsze próby transmisji telewizyjnych przeprowadzono na Węgrzech już w 1936 roku, a regularne nadawanie węgierska telewizja rozpoczęła w roku 1957. Obecnie węgierska telewizja publiczna (Magyar Televizió) dysponuje pięcioma programami. Noszą nazwy m1, m2 i m3 oraz Duna TV i Duna TV II Autonomia. Program m1 to program przeznaczony przede wszystkim na serwisy informacyjne, programy kulturalne (m.in. magazyny mniejszości narodowych) oraz programy rozrywkowe, filmy i seriale. Program m2 skupia się na kulturze i filmach dokumentalnych. Trzeci kanał telewizji publicznej przeznaczony jest głównie na programy rozrywkowe. Uruchomiona w 1992 roku Duna TV i nadająca od 2006 roku Duna TV II Autonomia to telewizje przeznaczona przede wszystkim dla węgierskiej diaspory, dostępne w krajach zamieszkanych przez duże mniejszości węgierskie.

Cieszące się największą oglądalnością stacje prywatne to RTL Club i TV 2, nadające przede wszystkim programy rozrywkowe, seriale i filmy oraz ATV, pierwsza węgierska prywatna telewizja (nadaje od 1989 roku), w której jednak część udziałów posiada państwo. Z racji tego, obok programów rozrywkowych stacja ta emituje programy informacyjne i kulturalne. Telewizją informacyjną, emitującą regularnie biuletyny informacyjne oraz reportaże, często przeprowadzającą transmisje na żywo z najważniejszych w kraju wydarzeń jest prywatna HirTV.

 

Radio

Węgierskie radio (Magyar Rádió) rozpoczęło działalność w 1925 roku. Wówczas utworzono pierwszy program węgierskiego radia, noszący nazwę MR 1 - Kossuth Rádió. Radiostacja ta nadaje przede wszystkim programy informacyjne i kulturalne. Każdego dnia o północy na jego falach rozbrzmiewa hymn narodowy.

Drugim programem Magyar Radio jest MR 2 - Petőfi Rádió. Jego audycje adresowane są przede wszystkim do młodzieży. Na falach radia noszącego imię słynnego węgierskiego romantycznego poety przeważa muzyka pop i audycje adresowane do nastolatków.

Trzeci program to MR 3Bartok Rádió. Na jego falach można usłyszeć programy o tematyce kulturalnej i muzykę klasyczną.

MR 4 emituje audycje w językach mniejszości narodowych. Na MR 5 posłuchać można debat parlamentarnych. Na falach MR 6 nadawane są programy regionalne, zaś MR 7 emituje muzykę ludową.

 

Źródło: Wikipedia

Zdjęcie na dziś

Pomnik ofiar Holokaustu na Węgrzech w kształcie wierzby płaczącej, znajdujący się na dziedzińcu Wielkiej Synagogi w Budapeszcie; źródło: wyszehrad.com
Pomnik ofiar Holokaustu na Węgrzech w kształcie wierzby płaczącej, znajdujący się na dziedzińcu Wielkiej Synagogi w Budapeszcie; źródło: wyszehrad.com

Czy wiesz, że...

  • wynalazcą długopisu kulkowego był węgierski dziennikarz i wynalazca, László Biró (1899-1985)? Swój wynalazek opatentował w Budapeszcie w 1938 roku.

Do posłuchania

See video

"Never Tear Us Apart" to jeden z największych przebojów australisjkiej grupy INXS (1977-2012), który znalazł się w...